بهداشت و درمان

کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار با تجهیز «اورژانس دونده» در تهران



محمداسماعیل توکلی رئیس سازمان اورژانس استان تهران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به ایجاد اورژانس دونده در تهران گفت: ما برای اینکه بتوانیم خدمات را به صورت هرچه مطلوب‌تر به مردم ارائه دهیم، بسته به موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیت ناچاریم که نوآوری‌های جدیدی داشته باشیم.

وی افزود: اورژانس دونده چیزی شبیه به اورژانس موتورلانس است و اقدامی برای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار بوده که در دو بخش اجرایی خواهد شد. بخش اول برای در مکان‌های پرازدحام و پرجمعیت مثل بازار بزرگ تهران، مکان‌هایی که تجمعات مردمی داریم و امکان تردد وسایل نقلیه به سختی و دشواری است. مثلاً در بازار بزرگ تهران در سال گذشته زمان رسیدن به بالیم بیمار ۳۰ تا ۳۵ دقیقه به دلیل ازدحام جمعیت طول می‌کشید. اما امسال با این کار زمان رسیدن بر بالین به ۱۳ دقیقه کاهش یافته است.

توکلی در تشریح این طرح بیان کرد: در واقع همان افراد و کارشناسان، با همان دانش و تجربه و همان تجهیزات در محل حضور خواهند یافت. فقط زحمت زیادی به همکاران خودمان داده‌ایم که دیگر وسیله نقلیه ندارند. اما وسایل ارتباطی و سامانه‌های مدنظر به صورت سیار در اختیار همکاران قرار می‌گیرد و با تجهیزات و تمام امکانات هست به صورت پیاده و به عبارتی با دویدن تلاش می‌کنند کند که بر بالین بیماران حاضر شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در گام دوم بنا بر این است که در کلان‌شهر تهران از نیروهای درمانی که در شهر تهران مستقر هستند، چه در بیمارستان‌ها و چه در مراکز اورژانس خودمان شاغل هستند در شیفت‌های استراحت و حضور در منزل استفاده کنیم. یعنی سامانه‌های خودمان را با رعایت نکات امنیتی و ایمنی در اختیار افرادی که تاییدیه‌های لازم را کسب کرده باشند قرار می‌دهیم. تا موقعی که مددجو تماس می‌گیرد و درخواست اورژانس و آمبولانس می‌کند اگر فردی به آن موقعیت بر اساس لوکیشن و موقعیت جغرافیایی نزدیک است، مأموریت را به این عزیزان می‌دهیم و آنان در کمترین زمان ممکن بر بالین حاضر می‌شوند.

توکلی افزود: این مددجو ممکن است همسایه طبقه بالایشان باشد، یا در کوچه مقابلشان باشد و یا در خیابان هم‌جوارشان باشد. ما بنا داریم که از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم زمان رسیدن بر بالین را به نحو مطلوبی کاهش دهیم.

رئیس سازمان اورژانس استان تهران همچنین با اشاره به اینکه این طرح بر اساس نیازها و پایش‌ها صورت گرفته بیان کرد: ما هیچ کاری را بدون پشتوانه علمی انجام نخواهیم داد. تلاشمان این است که با انجام کارهای علمی بهترین خدمت را به مردم شریف ارائه دهیم. با اینکه کمبود منابع بسیاری داریم یکی از راه‌هایی که می‌شود بدون تزریق منابع جدید این کمبود منابع را جبران کرد استفاده مازاد بر ظرفیت از منابع موجود با همیاری و کمک همکاران است.

روزانه ۷۰۰ تماس مزاحمت تلفنی با اورژانس تهران

وی در ادامه انتظارات اورژانس از مردم را مطرح کرد و گفت: ما دو انتظار از مردم داریم. متأسفانه تقریباً همچنان روزانه نزدیک به ۷۰۰ تماس مزاحمت تلفنی داریم. تقاضا می‌کنم از مردم که کسانی که برای سرگرمی و تفریح تماس می‌گیرند تصور کنند که عزیز خودشان پشت خط و در انتظار کمک است. همکاران ما با آمبولانس، موتور یا همکاری با آن تجهیزات سنگین حرکت می‌کند و بر بالین حاضر می‌شود بعد می‌بیند که موردی نیست و یا چند جوان برای تفریح و خنده تماس می‌گیرند.

توکلی همچنین افزود: علاوه بر این برخی افراد به خاطر علاقه‌ای که به اورژانس دارند با لباس اورژانس، بدون تجهیزات، بدون لوازم اورژانس، بدون آمبولانس، موتور و کارت شناسایی در برخی از اماکن دیده شده‌اند. از مردم خواهش می‌کنیم که صرفاً از افراد و همکارانی که مورد تأیید ما هستند خدمات دریافت کنند و دوم اینکه از مزاحمت‌های بی‌جا، مزاحمت تلفنی‌هایی که مانع ارائه خدمت می‌شود بپرهیزند. سوما خواهش می‌کنیم در موارد اورژانسی که واقعاً احساس نیاز می‌کنند و تهدید جان هست با ما تماس بگیرند، قطعاً ما خدمت مطلب را ارائه خواهیم کرد.

این خبر را درتهران پزشکی دنبال کنید

منبع:خبرگزاری سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا