کاظمی: حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه باید ایجاد شود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)آئین رونمایی از ۴ هزار کتابخانه درسی صبح امروز در دبستان شاهد امام سجاد منطقه ۱۴ تهران برگزار شد.
در این مراسم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ابتدا با حضور در چند کلاس درس به دانش آموزان کتابهای درسی و داستان و لوازم التحریر هدیه داد.
وزیر آموزش و پرورش سپس در جمع مسئولان نظام آموزشی و معلمان دبستان امام سجاد گفت: آئین رونمایی از ۴ هزار کتابخانه درسی صبح امروز در دبستان شاهد امام سجاد منطقه ۱۴ تهران برگزار شد.
در این مراسم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ابتدا با حضور در چند کلاس درس به دانش آموزان کتابهای کمک درسی، داستان و لوازم التحریر هدیه داد.
وزیر آموزش و پرورش سپس در جمع مسئولان نظام آموزشی و معلمان دبستان امام سجاد گفت: کتاب و کتابخوانی این ارزش را دارد که چنین پویشها و برنامههایی را برای تکریم و ارج نهادن به آن اجرایی کنیم. آموزش و پرورش میدان دار اصلی کتاب و کتابخوانی است و محور همه فعالیتها در آن کتاب است. مرکز ثقل و توسعهی کشور و مسیر دستیابی به قدرت، ثروت و توسعه کتاب است.
حداقل صد هزار کتابخانه مدرسه باید ایجاد شود
وی با اذعان به اینکه با نقطه مطلوب در حوزه کتابخانه بسیار فاصله داریم گفت ۶۵۰ هزار کلاس درس داریم و نزدیک ۱۱۸ هزار مدرسه داریم زمانی میتوانیم ادعا کنیم که در زمینه کتاب به موفقیتی دست یافتهایم که حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسهای به روز داشته باشیم که متناسب با سن مقطع و نیازهای دانشآموزان باشد.
کاظمی با تقدیر از مؤسسه منادی تربیت که مؤسسهای ذیل آموزش و پرورش در ترویج امر کتابخوانی است؛ گفت: توسعه امر کتابخوانی نیازمند توجه گستردهای است؛ با این حال باید از همین قدم کوتاه هم استقبال کرد و تلاش کنیم این قدمها را گسترش دهیم.
سه مأموریت آموزش و پرورش در توسعه امر کتابخوانی
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سه محور باید در زمینه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد؛ گفت: قدم اول و مأموریت اول ما توسعه کتاب و کتابخوانی در مدارس است که یکی از مأموریتهای ماست. میتوانیم به دانش آموزان بگوییم که هر کدام ۵ کتاب درسی به مدرسه بیاورند یا خانوادهها به مدارس کتاب اهدا کنند. حقیقتاً آموزش و پرورش قادر به تأمین کتاب و کتابخانه ۶۵۰ هزار کلاس درس نیست.
دوره مهارت آموزی کتابخوانی برای معلمان برگزار میشود
وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه امروز کتاب در بین ما مهجور و غریب است گفت: مأموریت دوم ما این است که مهارتهای کتابخوانی و مطالعه را در میان معلمان و دانش آموزان گسترش دهیم. حتماً باید یک دوره مهارت آموزی کتابخوانی و مطالعه را برای همه معلمان برگزار کنیم. صرفاً کتاب در قفسه کتابخانه گذاشتن، انگیزه و علاقه به کتابخوانی را در میان کودکان و نوجوانان ایجاد نمیکند.
کاظمی مأموریت سوم آموزش و پرورش در امر کتاب را توسعه و آموزش مهارتهای نویسندگی دانست و گفت: از وظایف آموزش و پرورش رشد مهارتهای گوناگون است که نویسندگی یکی از مهمترین استعدادها و مهارتهاست، زیرا نوشتن و خلق اثر به توسعه تمدن و پیشرفت کشور منجر میشود.
حجتالاسلام پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم با اشاره به اینکه ۶ پویش کتابخوانی در حال حاضر در سراسر کشور در حال برگزاری است؛ گفت: مهمترین کتبی که در این پویشها ارائه میشود؛ کتابهایی هستند که توسط رهبر معظم انقلاب مورد تفریظ و توجه قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به سامانه پویش کتاب من گفت: دانش آموزان وارد پویش کتاب من میشوند و اعلام میکنند چه کتابهایی را خواندهاند.
حجتالاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: تلاش میکنیم برای هر کتاب درسی، یک کتاب غیر درسی را معرفی و در پویش قرار دهیم.
در این مراسم همزمان با افتتاح ۴ هزار کتابخانه درسی در مدارس، از برنامه جامع سراسری کتاب نما با شعار «با کتاب پرواز کنیم» هم رونمایی شد.
این خبر را درتهران پزشکی دنبال کنید
منبع:خبرگزاری سلامت