ضرورت تشخیص به موقع نارساخوانی در کودکان
به گزارش خبرنگار مهر، پریسا خسرو تاش درمانگر اختلالات یادگیری در مورد نارسا خوانی در کودکان گفت: به طور معمول اولین نشانهها در دوره پیش دبستانی تشخیص داده میشود. زمانی که کودک با شعرهای قافیه دار مواجه میشود، معلم پیش دبستانی میتواند نشانههای اولیه را از نارسا خوانی دانشآموز متوجه شود.
خسرو تاش تصریح کرد: با ورود کودک به مدرسه و سال اول دبستان نشانهها به صورت مشخصتری خود را در زوایای مختلف نشان میدهند. به عنوان مثال کودک در موقعیتهایی که با خواندن مواجه میشود در تلفظ برخی از کلمات مشکل دارد و گاهی اوقات برخی از کلمات و حروف را کم یا اضافه میکند. برخی اوقات کودک از فعالیتهای مربوط به خواندن کنارهگیری کرده و علاقه نشان نمیدهد.
وی اظهار کرد: دانشآموز احساس میکند توانایی لازم برای فعالیتهای مربوط به خواندن را ندارد و این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس کودک میشود و ضعف اعتماد به نفس در بزرگسالی نیز نمود مشخصتری پیدا میکند.
درمانگر اختلالات یادگیری تصریح کرد: اولین گام، تشخیص به موقع و مداخله زود هنگام است. اگر والدین متوجه شدند فرزندشان در این خصوص مشکلی دارد با مشاور و درمانگر مشورت کنند و به سرعت مداخلات را شروع کرده و راهکارها را دنبال کنند. هر چقدر زمان بگذرد دریافت مداخلات و راهکارها سختتر میشود.
خسرو تاش اذعان کرد: والدین میتوانند در خانه بازیهای مختلفی برای رفع مشکل دانش آموزان انجام داده و الگوی خواندن کودک باشند، داستانی را گوش داده و به نوبت بیان کنند.
وی در مصاحبه با رادیو گفتگو خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله این است که موضوع را غیر عادی جلوه نداده و برای کودک توضیح دهیم. خانوادهها صبور و حمایت کننده باشند و به بعد سلامت کودک توجه کنند تا این مشکل قابل حل برطرف شود.
این خبر را درتهران پزشکی دنبال کنید
منبع:مهر