اجتماعی > سلامت

بحران‌های جهانی و اختلال در برنامه‌های کاهش مصرف دخانیات



تهران پزشکی: دولت‌های جهان برنامه‌ریزی کرده بودند که نرخ استعمال دخانیات را در بین افراد بالای ۱۵ سال به میزان ۳۰ درصد بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ به عنوان بخشی از یک برنامه اقدام مرتبط با اهداف توسعه پایدار جهانی که در سال ۲۰۱۵ میلادی مورد توافق قرار گرفت، کاهش دهند.

اما جدول زمانی دستیابی به این هدف در نشستی در ۲۰۲۴ برای پنج سال دیگر تمدید شد زیرا سایر اولویت‌ها، کشورها را مجبور کردند تا منابع را از اجرای معاهده سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات که توسط ۱۶۸ کشور امضا شده بود، منحرف کنند.

این گزارش به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که ناظر بر توسعه پایدار جهانی است، می‌گوید: این تأخیر نشان‌دهنده ۹۵ میلیون مصرف‌کننده دیگر دخانیات است که در غیر این صورت تا سال ۲۰۲۵ سیگار را ترک می‌کردند.

به گزارش رویترز، در حالی که دولت‌ها در کاهش تعداد سیگاری‌ها موفق بوده‌اند، عدم دستیابی به هدف کاهش ۳۰ درصدی به این معنی است که بر اساس محاسبه رویترز با استفاده از نرخ سیگار و آمار جمعیت ارائه شده در این گزارش، ۱,۲۰۷,۸۰۰,۰۰۰ نفر در سراسر جهان به جای هدف از پیش تعیین‌شده یعنی ۱,۱۱۲,۴۰۰,۰۰۰ نفر، هنوز سیگار می‌کشند.

این گزارش که توسط Action on Smoking and Health Canada منتشر شده، هشدار داد تأخیرها در صورت تداوم شرایط کنونی می‌تواند منجر به مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر مصرف دخانیات شود.

در همین حال، سازمان ملل قبلاً اذعان کرده است که کمبود بودجه، تنش‌های ژئوپلیتیکی و اختلالات مرتبط با بیماری همه‌گیر، جهان را از مسیر ۱۷ هدف توسعه پایدار دور کرده است. این اهداف شامل کاهش فقر و گرسنگی و افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش است.

گروه‌هایی که گزارش ASH کانادا را تأیید کردند، از دولت‌ها خواستند تا تلاش‌های خود را برای سیاست‌های کنترل دخانیات مانند افزایش مالیات و ممنوعیت مصرف سیگار افزایش دهند.

به رغم پیشرفت قابل توجه در کنترل جهانی دخانیات، صنایع تنباکو و نیکوتین همچنان استراتژی‌های خود را برای جذب و حفظ مصرف کنندگان تطبیق می‌دهند. این تلاش‌ها سلامت عمومی را تضعیف می‌کند و گروه‌های آسیب‌پذیر به ویژه جوانان را هدف قرار می‌دهد.

تاکتیک‌های رایج از سوی این صنایع برای جذب مصرف‌کنندگان بیشتر شامل افزایش طعم و پوشاندن بوی بد تنباکو، استفاده از طرح‌های شیک، بسته‌بندی جذاب و کمپین‌های رسانه‌های دیجیتال برای جذاب کردن این محصولات مضر و همچنین تولید محصولاتی شبیه به شیرینی یا اسباب بازی است که مستقیما کودکان و نوجوانان را هدف قرار می‌دهند. این تاکتیک‌ها نه تنها فرد را به شروع مصرف، ترغیب می‌کند بلکه پروسه ترک آن را پیچیده‌تر کرده و در نتیجه خطر اعتیاد و پیامدهای بلندمدت سلامتی را افزایش می‌دهند.

انتهای پیام

این خبر را درتهران پزشکی دنبال کنید

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا